SolaRoad byggs
Nyheter

Solceller leder vägen i SolaRoad

Det här är ett intressant projekt från Nederländerna som helt enkelt går ut på att bygga in energiproducerande solceller i en cykelväg. Tanken är att vägen, SolaRoad, ska testas för effektivitet, säkerhet och så vidare över en period av tre år. Vid första anblick är det en fantastisk idé, men den har även mötts av en hel del kritik.

En av SolaRoads paneler.

En av SolaRoads paneler.

Det har även varit en rejäl utmaning för pilotprojektet att utveckla energiproducerande skivor som uppfyller alla krav, så som att vara genomskinliga, hållbara, smutsavstötande och halkfria – På samma gång. Detta leder till att dessa paneler inte kommer att uppnå samma nivå av elproduktion som andra solceller kan.

Först och främst är takmonterade solpaneler alltid monterade i en vinkel, vilket ökar deras effektivitet. En väg som inte går över berg och genom dalar är däremot platt. Bara det förväntas minska solvägens strömproduktion med hela 70%(!).

För det andra är vägen täckt av tjockt, härdat glas så att cykeldäcken ska få bättre grepp och panelerna ska skyddas mot slitage, smuts och så vidare. Glaset är täckt av en icke-vidhäftande yta, samt har en svag lutning för att hjälpa regnet att skölja bort smuts. Därmed kommer vi till det faktum att glaset kommer att bli smutsigt.

Cyklarna kommer onekligen att dra med sig lera, gräs, grus, smuts och snus från alla håll och kanter, samtidigt som de faktiskt skuggar en yta under färden. Lägg till alla andra källor av skuggor, så kanske det inte blir så mycket solljus kvar som kan nå panelerna.

SolaRoads dröm i uppfyllelse?

SolaRoads dröm i uppfyllelse?

Hur många motgångar som än finns kommer vi aldrig överkomma dem utan att försöka, så jag ser det här projektet som en mycket intressant och lovande idé för framtiden. Kanske solcells-fyllda vägar kommer att nå en riktigt hög effektivitetsnivå en vacker dag och bli den nya standarden? Vi måste börja någonstans! Jag är naturligtvis intresserad av att låta dessa solvägar kombineras med LED-gatubelysning och åtminstone driva dem med vägen de belyser. Vore inte det en trevlig utveckling? Hur mycket av ljuset från en LED-gatulampa kan återvinnas av solcellerna? Antagligen en väldigt, väldigt, väldigt liten andel – Om någon alls.

OLEV-Buss

OLEV-Buss

En stad i Sydkorea har experimenterat med något de kallar OLEV (Online Electric Vehicle System), som använder speciella sektioner av vägen för att ladda eldrivna bussar, så att de inte behöver bära med sig lika stora batterier. Det kanske slutligen leder till att vi alla kör omkring i lättviktiga, smidiga elbilar som laddas av solpaneler i vägen medan vi kör. Den som lever får se!

Källor: Treehugger.com, NPR.org

Standard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s