Luke Lamp Co Hängande Ljus
Inredning

DIY? LED-strips i nylonrep

Den här idén föddes ur lampdesignern Luke Kelly från Luke Lamp Co. och består helt enkelt av ett nylonrep som trätts över en LED-strip. Effekten är onekligen cool och får mig att vilja bygga en vinkällare, eftersom det av någon anledning känns som den perfekta belysningen i en sådan – Så längde det inte blir för svårt att läsa etiketterna. Den här sortens design hade varit väldigt svår, om inte helt omöjlig, med gammaldags ljuskällor. Detta för att de producerade alldeles för mycket värme för att på ett säkert vis ligga mot andra material på här viset. Ännu en gång kommer alltså lysdioderna till vår räddning!

Luke Lamp Co Center Pendant Lights

Luke Lamp Co Center Pendant Lights

Visst kan du köpa den här ”lampan” direkt från Luke, men den kostar över 1800:- ($248.00). Att istället köpa egna nylonrep och några billiga LED-strips måste väl ändå vara en bättre lösning? Hur skulle det se ut om man använde sig av RGB LED-strips? Jag måste nästan prova själv för att få se det med egna ögon. För hemmafixaren eller DIY-fantasten är det här ett relativt enkelt och riktigt coolt projekt att prova på. Se till att du köper ihåliga, vävda nylonrep, sedan är det bara att föra LED-listen igenom dem och hänga upp dem i vad som onekligen kommer att bli det coolaste rummet i hela huset. Men hur går strömtillförseln till? En bild säger mer än tre ord, den sticker ut:

Elegant lösning

Elegant lösning

Om du gör den själv blir det naturligtvis svårare att få så fina kopparkåpor på ändarna, men det är knappast dit blickarna kommer att dras ändå. Kanske du kan hitta en egen lösning? Det är kul och inspirerande att se nya idéer dyka upp kring belysning i och med att LED-lampor blir vanligare. Just kombinationen av rep, koppar och LEDs verkar vara den här designerns specialitet, eftersom han även har gjort ”rep-lampor” med vanliga glödlampor.

"Two Tier Chandelier"

”Two Tier Chandelier”

Two Tier Chandelier (Rep med LED)

Inköpslista?

Hur skapar man en kopia av dem då? Jo, du trär en lång lampsladd genom repet och fäster sockeln med en slangklämma! Om jag någonsin bygger en piratbar så är det här definitivt något jag kommer att inkorporera i bygget.

Slutligen vill jag visa den här coola designen av okänd härkomst, som med fördel kan använda sig av LED-lampor. Det är alltså en lampa formad som en zeppelinare – ÄNTLIGEN kan jag ha en alldeles egen LED Zeppelin! MItt favoritband och min favoritbelysning förenas i ett vackert äktenskap. Om jag kunde ha den här i mitt kontor vore mitt liv komplett.

LED Zeppelin

LED Zeppelin

I ljusets ära presenterar jag låten ”In the Light” av Led Zeppelin:

In the light
Everybody needs the light.
In the light, in the light, in the lightLight, light, light, in the light
Light, light, light, in the light, ooh, yeah
Light, light, light, in the light

Standard

Kommentera

