LED-Spis
LED

Grilla över öppna LED-lågor?

Tyvärr handlar det inte om att grilla korv över en diodlampa, men den här nyheten är häftig nog i sin egen rätt. Samsung har skapat en ny induktionsspis som ser mer ut som en gasspis. Varför skulle man vilja se brinnande eld under sin stekpanna när det inte är flamman som faktiskt värmer maten? Det finns faktiskt en bra anledning, utöver att det ser coolt ut! I vanliga fall bryr jag mig inte något särskilt över spisar, men när lysdioder har ett finger med i spelet blir jag nyfiken.

Samsung's spis med LED-eld

Samsung’s spis med LED-eld

Nej, anledningen är inte att LED är ett anagram för eld, det är bara en trevlig bonus. Det är snarare för att det är så pass svårt att se vilken temperatur man lagar med när man använder en induktionshäll. För vana kockar kan det bli klurigt att göra allting samtidigt om man inte direkt kan se hur varm spisen är. Samsung har, som svar på detta problem, alltså skapat fladdrande låtsaseld av små LED-lampor, för att induktionshällen ska kunna visa sin temperatur på samma vis som en gasdriven spis. Nu kan du alltså få det bästa av två världar: säkerheten och energieffektiviteten av induktionsteknologi tillsammans med de visuella signalerna som gaslågor ger dig.

Induktionshäll med LED-Flammor

Induktionshäll med LED-Flammor

I videon här under kan du se LED-flammorna ”in action”. Naturligtvis är spisen fylld av andra teknologiska framsteg och innovationer, så som förprogrammerade program för att tillaga diverse rätter och möjligheten att dela in ugnen i två mindre fack, vilket låter dig laga två olika rätter vid olika temperaturer – på samma gång. De påstår även att den kan koka upp vatten 2.4 gånger snabbare.

Genast funderar jag över om man kan modifiera spisens lågor på något vis. Ändra färgen, formen och så vidare. Någon på Gizmodo kommenterade: ”I can’t see why this couldn’t be replaced by red devils dancing along the bottom of the pot”. Det vore något det! Jag funderar även över om den spelar upp glada, gälla melodier när den har utfört en viss uppgift – Deras tvättmaskiner gör nämligen det och skrämmer livet ur mig titt som tätt. Den här nymodigheten får mig även att undra över var lysdioder kommer att dyka upp härnäst, kanske i våra tapeter? I skorna? Hur som helst är jag glad att våra kära LED-lampor får ännu ett användningsområde!

Läs mer på Samsungs egna hemsida om deras nya induktionshäll ”Slide-In Induction Chef Collection Range with Flex Duo”. Inte det smidigaste namnet om du frågar mig.

Standard

Kommentera

